Elke Prumpeler- Heijligers vervult rol van practor bij Gilde Opleidingen
geplaatst op: 09 december 2024
"Ik vond het altijd geweldig om op zoek te gaan naar manieren om het onderwijs anders vorm te geven en nieuwe dingen uit te proberen. Er is namelijk altijd groei mogelijk”, vertelt Elke Prumpeler- Heijligers van Gilde Opleidingen en praktijk linking pin binnen de AWO-L. Die nieuwsgierigheid en drang om zichzelf en het onderwijs verder te ontwikkelen heeft Elke naar een nieuwe uitdaging gebracht. Sinds dit studiejaar vervult ze de rol van practor bij Gilde Opleidingen, waarin ze onderzoek en onderwijs met elkaar verbindt. Daarnaast werkt ze aan haar promotieonderzoek aan de Universiteit Maastricht, met als focus een Leven Lang Ontwikkelen voor mbo-opgeleide zorgprofessionals.
Het practoraat is een nieuwe rol binnen Gilde Opleidingen en daardoor heeft Elke de kans om het volledig vanaf de grond op te bouwen. “Ik kan me voorstellen dat voor enkele collega’s mijn rol nog een beetje vaag is”, glimlacht ze. “Simpel gezegd willen we binnen Gilde Opleidingen ons onderzoekend vermogen versterken. Door het inrichten van een practoraat gaan we dit vormgeven. Hierdoor kan de onderwijsinstelling zich beter positioneren.”
Onderzoeksagenda
De afgelopen maanden hebben voor Elke vooral in het teken gestaan van het opzetten van het practoraat. Hierin zijn verschillende onderzoeksinitiatieven samengebracht en de focus lag op het opstellen van de onderzoeksagenda. Het doel van het practoraat is onderzoeken wat wel en wat juist niet werkt binnen onderwijs. Ontzettend belangrijk, vindt Elke: "Onderwijs gaat vaak met veel passie gepaard, maar het is ook essentieel om stil te staan bij de vraag: waarom doen we dit? En voegt het daadwerkelijk iets toe? Die vraag stel ik mezelf vaak, en dat is ook iets wat ik in mijn nieuwe rol als practor onderzoek. Zo komen we samen verder”, legt Elke uit.
Samenwerken
Naast haar werk als practor werkt Elke één dag per week aan haar promotieonderzoek aan de Universiteit Maastricht. Dit onderzoek richt zich op de vraag wat zorgprofessionals nodig hebben voor levenslange ontwikkeling. “Het is heel fijn dat ik een kort lijntje met de Universiteit Maastricht heb. Onderzoekers kunnen meedenken over onze methodologie, wat ontzettend waardevol is voor het practoraat.” Elke is gespecialiseerd in hoe hybride leerwerkplekken bijdragen aan het leerproces van studenten. Een ander belangrijk thema waar Elke zich mee bezighoudt, is de digitalisering van het onderwijs.