Samen werken aan innovatie: Eerste ervaringen met de MIRA-scan

geplaatst op: 10 december 2024

Binnen het netwerk van de Academische Werkplaats Ouderenzorg Limburg (AWO-L) zijn Proteion en Envida gestart met de Maastricht Innovation Readiness Aanpak (MIRA). Deze aanpak geeft zorgorganisaties inzicht in hun innovatievolwassenheid, oftewel hun ‘innovation readiness’ en helpt hen richting te geven aan plannen en acties om hun innovatievermogen verder te versterken. De betrokken organisaties ervaren de ondersteuning vanuit de MIRA aanpak als een belangrijke meerwaarde. Proteion wil stappen zetten op het gebied van (digitaal) leiderschap, kennisdeling en de actieve betrokkenheid van cliënten en medewerkers om een sterke innovatiecultuur te bevorderen.

Wat is MIRA?

MIRA is een wetenschappelijk onderbouwd meetinstrument dat is ontwikkeld binnen de AWO-L door onderzoekers van de Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool. Het meet hoe voorbereid een organisatie is om succesvol innovaties door te voeren, ongeacht het type innovatie. MIRA richt zich op twee belangrijke doelen:

  • Kennis aan te reiken over factoren die bijdragen aan innovation readiness
  • Meten van de mate waarin organisaties aandacht besteden aan deze factoren.

De aanpak combineert een vragenlijst met een consensusbijeenkomst, waarin de resultaten met verschillende medewerkers binnen de organisatie worden besproken. Deze multidisciplinaire aanpak helpt organisaties om gericht beleid te ontwikkelen en concrete stappen te zetten naar een toekomst waarin innovatie een integraal onderdeel van de cultuur wordt.

Eerste ervaringen

Jill Schneiders-Bindels geeft aan dat de eerste resultaten uit de scan waardevolle kennis opleverden. “Door de resultaten van de MIRA-scan hebben we inzicht gekregen in onze bereidheid om te veranderen en te innoveren, maar ook in de stappen die we al gezet hebben. In de afgelopen jaren heeft Proteion flinke vooruitgang geboekt op het gebied van innovatie. Zo is er een Innovatielab opgezet en zijn er verschillende digitaliseringstrajecten en (sociale) innovaties geïnitieerd. Tijdens de consensusbijeenkomst werd duidelijk dat er ook nog veel te winnen valt”, legt Jill uit.

Zo wil Proteion nog stappen zetten op het gebied van (digitaal) leiderschap, wat essentieel is om de verandering te stimuleren en een bredere bewustwording te creëren. Tijdens een speciale beleidsochtend, begeleid door Monique van den Hoed, die samen met het onderzoeksteam onder andere bestaande uit Jan Hamers en Ramon Daniels, de MIRA-aanpak heeft ontwikkeld, gingen diverse gremia – van de raad van bestuur tot cliëntenraden – met elkaar in gesprek over de resultaten van de MIRA-scan. “Daar kwam ook naar voren dat we successen meer moeten delen met elkaar, niet alleen om de vooruitgang zichtbaar te maken, maar ook om elkaar te inspireren. Daarnaast moeten we nog meer ruimte geven aan zowel medewerkers als leidinggevenden om hun ideeën en kennis te delen. Innovatie is geen soloproject, maar een gezamenlijk proces waarbij kennisdeling tussen locaties en regio’s centraal staat. Het creëren van zichtbaarheid en concrete producten op het gebied van innovatie speelt daarbij een sleutelrol. Het is ook belangrijk om cliënten actief mee te nemen in het veranderproces. Met de inzichten die we uit deze sessie hebben gehaald bouwt Proteion verder aan een cultuur waarin innovatie niet alleen mogelijk is, maar ook ruimte krijgt om te bloeien”, aldus Jill.

Samen werken aan innovatie: Eerste ervaringen met de MIRA-scan
  • Logo Meander Groep
  • Logo Sevagram
  • Logo Envida
  • Logo Zuyderland
  • Logo Cicero
  • Logo Vivantes
  • Logo De Zorggroep
  • Logo Land van Horne
  • Logo Proteion
  • Logo Zuyd Hogeschool
  • Logo Gilde Zorgcollege
  • Logo Vista College
  • Logo Maastrict University

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie vindt u op onze Privacy statement pagina. OK