Proefschrift Leren en Verbeteren succesvol verdedigd door Johanna Rutten
geplaatst op: 09 december 2024
Op donderdag 5 december mocht Johanna Rutten met succes haar proefschrift Leren en Verbeteren verdedigen. Binnen dit proefschrift is onderzocht wat zorgorganisaties nodig hebben om relatiegerichte zorg vorm te geven en hoe dit verbeterd kan worden. Relatiegerichte zorg benadrukt de rol van relaties in de zorg en ziet bewoners als deel van hun sociale omgeving. Daarbij worden de perspectieven van bewoners, naasten en zorgmedewerkers meegenomen. Dit kan de kwaliteit van zorg in deze 'zorgdriehoek' verbeteren en is een belangrijke indicator voor goede langdurige zorg.
Onderzoek naar relatiegerichte zorg laat zien dat het succesvol toepassen hiervan niet vanzelf gaat en afhankelijk is van meerdere factoren.
Leiderschap: Leiders die samenwerking zonder hiërarchie bevorderen en een duidelijke zorgvisie hebben, dragen positief bij aan relatiegerichte zorg.
Werkkenmerken: De visie op de zorg, teamsamenwerking en functiekenmerken zoals werktevredenheid, taakvariatie en ontwikkelingsmogelijkheden dragen eraan bij dat zorgmedewerkers relatiegericht kunnen werken. Meer willen weten over samen leren en ontwikkelen? Klik dan hier.
Open gesprekken: Om de zorg verder te verbeteren, zijn goede gesprekken essentieel. Narratieve gegevens, verzameld via de methode Ruimte voor Zorg, bieden waardevolle inzichten voor gesprekken tussen bewoners, familieleden en zorgpersoneel. Lees hier meer over hoe je het open gesprek kunt voeren.
Opleiding: Het is van groot belang dat in de opleiding van zorgmedewerkers meer focus gelegd wordt op het ontwikkelen van vaardigheden en kennis rondom zorg die draait om persoonlijke relaties. Het model van een hybride leerwerkplek lijkt hier veelbelovend voor te zijn. Wil je weten wat een hybride leerwerkplek inhoudt? Bekijk dan deze video.
Ben je benieuwd naar alle resultaten? Lees hier het hele proefschrift.